8 dobrot, které prospívají očím

04.12.2015
8 dobrot, které prospívají očím

Blíží se Vánoce a s nimi také doba pojídání vánočních dobrot. Cukroví ani bramborový salát určitě nesmí chybět. Zkuste ale také jídla, která prospívají očím. Zrak je nejdůležitější z našich smyslů, tak proč o něj nepečovat i během vánočního hodování?

 

1. Špenátová omeleta: Špenát a vajíčka jsou potraviny bohaté na lutein a zeaxantin. Tyto antioxidanty chrání oči před věkem podmíněnou makulární degenerací, tedy postižení tzv. žluté skvrny (centrální části oční sítnice).

2. Losos a zelená kapusta: Losos je bohatý na omega-3 mastné kyseliny, které mají pozitivní vliv na funkci sítnice a také potlačují syndrom suchého oka. Pokud lososa zkombinujete se zelenou kapustou, dostanou vaše oči navíc ještě extra dávku luteinu a zeaxantinu.

3. Krůtí sendvič s grilovanou paprikou: Krůtí maso je významným zdrojem niacinu (type vitamínu B) a pečené nebo grilované papriky zase obsahují spoustu vitamínu C. Tato kombinace pomáhá chránit oči před věkem podmíněnou makulární degenerací.

4. Sendvič s burákovým máslem a mrkví: Obecně všechny ořechy jsou skvělým zdrojem vitamínu E, který chrání oči před volnými radikály.  A mrkev prospívá očím díky obsahu beta-karotenu.

5. Játra na cibulce: Játra a cibule jdou krásně kombinovat, protože obsahují vysoký podíl zinku. A zinek má blahodárný vliv na správné vidění.

6. Tuňák a dušená brokolice: Tuňák dodá očím omega-3 mastné kyseliny. A dušená brokolice doplní lutein a zeaxantin, stejně jako špenát, vajíčka či zelená kapusta.

7. Pizza s ančovičkami, paprikou a špenátem: I pizza může obsahovat spoustu prospěšných látek, jako třeba karbohydráty proteiny, vitamíny či minerály. Kombinace ančoviček, paprik a špenátu dodá vašim očím omega-3 mastné kyseliny, vitamín C, lutein a zeaxantin.

8. Kapustové chipsy: Kapusta obsahuje lutein and zeaxantin, takže pojídání kapustových chipsů může být dobrý způsob, jak chránit své oči před makulární degenerací sítnice ;-)