2% řidičů nerozeznají červenou barvu. Většinou muži

24.11.2015
2% řidičů nerozeznají červenou barvu. Většinou muži

Pří řízení auta hrají oči klíčovou roli. Zejména na podzim, kdy ubývá světla, by si řidiči měli kvalitu zraku překontrolovat. Krátkozrakost, šedý zákal, či barvoslepost jsou častými příčinami nehod.

Pro řidiče jsou nezbytné snad všechny zrakové funkce - zraková ostrost, zorné pole, schopnost vidět za snížené viditelnosti, citlivost na oslnění, barevné vidění, prostorové vidění i pohyblivost očí. Pravidelné prohlídky zraku, které dokáží odhalit i počínající oční vadu či onemocnění jsou tedy pro řidiče velmi důležité.  

 

Krátkozrací jezdí stovky metrů po slepu

Během řízení musí řidič průběžně sledovat nejen to, co se děje na silnici a v jejím okolí, ale také údaje na palubní desce. S nekorigovanou oční vadou se jedná o proces značně riskantní. „Abychom viděli na přístrojovou desku, sklopíme oči asi o 30 stupňů. Tím dojde k potlačení ostrosti obrazu dění na vozovce. Při pohledu například na tachometr navíc obvykle pohyb očí zamýšlený cíl mine (v průměru asi o 5 stupňů), což je okamžitě vyrovnané pohybem očí zpět směrem k cíli. Teprve po vytvoření ostrého obrazu na sítnici dochází k jeho zpracování a uvědomění si viděného. Až poté jsme opět schopni vrátit pohled do původního postavení. Rychlost tohoto procesu je ovlivňována řadou faktorů jako věk, pozornost, zkušenost či zdravotní kondice. V průměru to bývá 0,5s - 3s. Při jízdě rychlostí 100 km / hod vozidlo ujede 14 - 86 m, při 160 km / hod pak 22 - 132 m. Během této doby řidič nic nevidí a vozidlo je jakoby řízeno naslepo,“ vysvětluje MUDr. Lucie Valešová z Oční kliniky NeoVize.

Tento „slepý okamžik“ však dále prodlužuje případná vada zraku, jako je zejména krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus či šedý zákal.

První tři zmiňované vady se dají jednoduše korigovat nošením brýlí nebo kontaktních čoček. Pokud

člověk neřídí s patřičnou korekcí, může podle MUDr. Valešové docházet k rozvoji tzv. astenopických potíží, tedy bolesti hlavy, únavě očí a rozmlžování vidění.

Zmíněné oční vady se však dají také operovat. „Pokud vada překračuje počet povolených dioptrií uvedený vyhláškou, je možné odstranit dioptrickou vadu laserovou operací. V současné době je nejlepším řešením laserová metoda NeoSMILE 3D® prováděná femtosekundovým laserem,“ vysvětluje MUDr. Valešová.


Neostré vidění za volantem
Vidění řidiče s nekorigovanými -3 dioptriemi.

 

 

132 000 řidičů nepozná červenou barvu

Účastník silničního provozu by měl mít normální barvocit, tedy schopnost rozlišovat barvy. „Poruchou barevného vidění je postiženo asi 8% mužů a jen asi 0,4% žen. Většinou se jedná o lehčí poruchu vnímání zelené barvy, asi u 25% barvoslepých je porucha těžší. Lehkou poruchu vnímání červené barvy má přibližně 10% barvoslepých, těžší poruchu vnímání červené barvy má asi 15% barvoslepých. U těchto lidí musíme předpokládat, že zvláště znečištěné brzdové a obrysové svítilny poznají o něco později, nebo vůbec ne,“ varuje MUDr. Valešová a dodává: „Léčení této geneticky podmíněné poruchy v současnosti není možné.“ Vzhledem k tomu, že v České republice bylo ke konci loňského roku zhruba 6,6 milionů registrovaných řidičů, jezdí po českých silnicích více než 130 000 lidí, kteří nerozliší červenou barvu.

 

Šedý zákal – strašák řidičů, nejen těch starších

Komplikovat situaci řidičům může i katarakta neboli šedý zákal. Zkalená oční čočka způsobuje zamlžené vidění a tím pádem rovněž výrazně zpomaluje reakce řidičů. Udává se, že po 75. roce života je tímto onemocněním postiženo více než 75 % lidí. „Šedý zákal se může objevit i u mladších pacientů, neboť ke zkalení čočky může dojít i následkem užívání některých léků, UV zářením, RTG paprsky, infračerveným světlem. A určitý vliv mohou mít také vyšší dioptrické vady. Vznik šedého zákalu často také souvisí s některými chorobami jako je např. cukrovka, zarděnky, toxoplazmóza, zánět duhovky či zelený zákal,“ vysvětluje MUDr. Radan Zugar, primář Očního centra Praha, a dodává: „Při operaci šedého zákalu je nutné odstranit z oka zakalenou čočku, která nepropouští světlo na sítnici, a nahradit ji čočkou umělou. Tento zákrok se provádí ambulantně a je bezbolestný."

Řidiči se často bojí, že je po operaci šedého zákalu nebudou moci dlouho usednout za volant. Zákrok proto často odkládají. Tím ale zbytečně riskují. „Z hlediska funkce zraku je většina pacientů po operaci šedého zákalu schopna řídit přibližně dva až tři týdny po zákroku," doplňuje doc. MUDr. Šárka Skorkovská, CSc., primářka brněnské oční kliniky NeoVize.

 

Objednejte se na bezplatné preventivní vyšetření zraku v NeoVizi ještě dnes! Stačí zavolat na číslo 775 858 700 nebo napsat na adresu info@neovize.cz :-)