Mezinárodní den mrkve 2014

04.04.2014
Mezinárodní den mrkve 2014

4. dubna se na Náměstí Svobody v Brně sešli příznivci mrkve, aby zde oslavili Mezinárodní den mrkve (International Carrot Day). Zároveň zde byl představen i nový lidský poddruh Homo sapiens carrontens, který byl objeven na ostrově Carrot Nikobar a jehož příslušníci se vyznačují naoranžovělou kůží, nazelenalými vlasy a špatným zrakem. Účastníci akce mohli mrkvové lidi podpořit v petici, ve které vyjádřili své přání za přijetí nového lidského poddruhu do společnosti.

Mezinárodní den mrkve (International Carrot Day) vznikl v roce 2003. Mrkvoví nadšenci se rozhodli tímto způsobem informovat svět o jejích blahodárných účincích. Mrkvové oslavy se každoročně pořádají například ve Velké Británii, Francii, Švédsku, Itálii, Austrálii, Japonsku a Rusku. K „mrkvátorům“ se letos přidali i odborníci brněnské Oční kliniky NeoVize. „Je to ideální příležitost potvrdit, nebo vyvrátit největší mýty o očích, včetně toho o mrkvi,“ říká MUDr. Věra Kalandrová z Oční kliniky NeoVize.

Detoxikuje organismus a zmírňuje záněty
Mrkev je výborným pomocníkem v boji proti zánětům a toxinům. Jedna porce mrkvového salátu denně pomáhá tělu přirozeně nastartovat detoxikační proces. Vědecké výzkumy už v 70. letech minulého století potvrdily, že jedna středně velká mrkev denně pomáhá zmírňovat zánětlivé procesy, upravovat hladinu hormonů a činnost jater. Syrová mrkev je bohatá na obsah unikátních druhů vlákniny, která pomáhá tělu lépe se zbavovat toxinů. Mrkev funguje také jako přírodní solárium, když z ní chcete vytěžit co nejvíce betakarotenu a lépe se opálit, tepelně ji zpracujte. Při chroupání syrové mrkve se nám do těla vstřebají pouze 3%, vařená či dušená mrkev na oleji ze sebe uvolní až 39% betakarotenu.

Dioptrie neodstraní
Mrkev je významným zdrojem provitamínu A, který zlepšuje stav pleti a vyživuje sítnici. Odstraní mrkev všechny oční problémy? „Hodně lidí se mylně domnívá, že když bude jíst hodně mrkve, brýle nebude potřebovat. S dioptrickými vadami oka však konzumace mrkve vůbec nesouvisí. Mrkev je bohatá na vitamín A, který vyživuje sítnici. Nepřímo tak pomáhá kvalitnímu vnímání zrakového vjemu na sítnici. Podobnou službu nám poskytují i další zraková barviva (flavonoidy, zeaxantin a lutein nacházející se v zelené listové zelenině a kukuřici). Nebo také nenasycené Omega 3 mastné kyseliny v rybím oleji,“ vysvětluje MUDr. Věra Kalandrová z Oční kliniky NeoVize.