Spokojenost pacientů: hodnocenihodnocenihodnocenihodnocenihodnoceni
Objednat na konzultaci
Jméno: Příjmení: Email: Telefon: Věk: Co vás trápí?
Který zákrok je pro mne vhodný Kolik mě bude zákrok stát? Kolik ušetřím s laserovou operací Objednat na konzultaci

4.dubna slavíme Mezinárodní den mrkve!
04.04.2017

4.dubna slavíme Mezinárodní den mrkve!

Že mrkev vyléčí dioptrie, je bohužel mýtus. Přesto je ale tato oranžová zelenina očím nápomocná, a nejen jim! Mrkev zlepšuje kvalitu pleti, chrání zuby a dásně, slouží jako prevence infekcí, a dokonce zpomaluje stárnutí buněk. Právem si tak zaslouží náležitou pozornost alespoň jednou ročně – na Den mrkve, mezinárodně oslavovaný 4. dubna.

Podoba mrkve, jak ji známe dnes, vznikla v 17. století v Nizozemsku, kde pěstováním změnila svou barvu z původní černé na typickou oranžovou. Mrkev ale pochází z oblasti Afghánistánu, Íránu a Pákistánu, kde lze dodnes najít její divoké příbuzné. Předpokládá se, že mrkev se na přelomu prvního a druhého tisíciletí rozšířila až do Středomoří. Do západní Evropy se dostala až o dvě staletí později. Postupem času také vznikl oblíbený a široce rozšířený mýtus, že mrkev napomáhá zlepšovat zrak.

Mrkev je sice pro oči prospěšná, ale například krátkozrakost skutečně vyléčit nedokáže. Je ale bohatá na beta-karoten, jehož přeměnou v těle vzniká vitamin A. Ten je důležitý pro rodopsin, tedy oční pigment obsažený v tyčinkách, který zajišťuje správné vnímání světla a je základem pro vidění ve tmě. Důležitá funkce beta-karotenu je ale i ta, že pomáhá zabraňovat věkem podmíněné makulární degeneraci a oddaluje výskyt šedého zákalu. Vitamin A také pomáhá játrům odplavovat z těla toxiny. Vláknina obsažená v mrkvi zase čistí střeva a urychluje jejich pohyb.

 

Pro krásu i zdraví

Vysoký obsah beta-karotenu v těle slouží jako antioxidant pomáhající prostřednictvím lidského metabolismu opravovat poškozené buňky a zpomalovat jejich stárnutí. Tento antioxidant navíc chrání pokožku přes poškozením od slunečních paprsků, zatímco jeho nedostatek naopak přispívá k vysušování kůže, vlasů a nehtů. Mrkev také funguje jako prevence nejrůznějších infekcí a lze ji použít jako vynikající pleťovou masku, ideálně v kombinaci s medem.

Dost často mají lidé v podvědomí spojitost určité zeleniny s jedním konkrétním vitamínem a neuvědomují si, že příroda vždy nabízí vyvážený koktejl mikronutrientů. Mrkev tak obsahuje vápník, draslík, vitamin B, C a další. Vápník pomáhá zabránit zužování cév ovlivněním svaloviny cévní stěny. Draslík podporuje pravidelný srdeční tep. Vitamin B zlepšuje metabolismus, vitamin C zase chrání buňky před nežádoucími účinky volných radikálů a posiluje cévní stěny.

Veřejnosti nepříliš známé jsou ale především účinky falkarinolu, tedy pesticidu, který mrkev produkuje pro ochranu svých kořínků před plísněmi. Ten totiž pomáhá snižovat riziko rakoviny plic, prsou a střev, přičemž mrkev je jediným přirozeným zdrojem této látky. Ukázala to studie vědců z univerzity v britském Newcastlu, kteří zkoumali účinky syrové mrkve na hlodavcích. Studie z prestižní americké Harvardovy univerzity zase ukázaly, že lidé konzumující pět nebo více mrkví denně mají menší šanci utrpět mozkovou mrtvici než ti, kteří jedí pouze jednu mrkev měsíčně nebo i méně. Výzkumníci z Harvardu také zjistili, že mladší ženy, které denně konzumují dvě a více porcí ovoce a zeleniny bohaté na karotenoidy (pomeranče, brokolici, mrkev, římský salát a špenát), mají o 18 % nižší riziko výskytu rakoviny prsu než ženy, které jí méně než 4 porce týdně.

Výjimečnost mrkve v říši zeleniny prokazují výsledky studie, podle níž jsou karotenoidy spojovány s nižším rizikem výskytu srdečních onemocnění, protože kromě beta-karotenu obsahují rovněž alfa-karoten a lutein. Pravidelná konzumace mrkve navíc snižuje hladinu cholesterolu. V neposlední řadě ale náš oranžový superhrdina úřaduje i v dutině ústní. Chroupání mrkve totiž nejen zklidňuje nervy a mírní stres, ale lze se jím snadněji zbavit zubního plaku a kousků jídla zachycených mezi zuby, podobně jako s pomocí zubního kartáčku či zubní pasty. Mrkev rovněž stimuluje dásně a pomáhá větší tvorbě slin potřebných pro trávení.

 

Věděli jste, že…

…králíci sice mrkev milují, ale neměli by jí mít až příliš? Jedna mrkev je pro ně totéž, co pro nás mrkví dvacet. Může jim tak způsobit zažívací problémy nebo dokonce cukrovku.

…hned po bramborech je mrkev nejoblíbenější zeleninou? Existuje jí víc než sto druhů v mnoha různých barvách, od oranžové přes fialovou, bílou, žlutou až po červenou.

…baby karotka není samostatný druh mrkve? Její velikosti a tvaru se dosahuje úpravou „běžných“ mrkví.

...mrkev je svělá, ale pokud Vás trápí dioptrie, je lepší přijít do NeoVize :-)


Online objednávka
Názory pacientů
Doporučeno pacienty
ISO Ověřená kvalita
Ušetřete čas i peníze! Potřebujete se zeptat, objednat nebo se poradit? Zanechte nám svůj kontakt a my vám zavoláme zpět.

Zavolejte mi zpět Česká verze stránek